Roti

Naan, Roti, Chapati, verschillende benamingen voor een onmisbare basis van Surinaams, Indiaas etc eten. Zelf heb ik eigenlijk heel weinig Roti gegeten. Mijn ervaring met Surinaams eten is vooral Pom, Telo bakaljauw en Saoto soep... yum!. Jaren geleden wel samen met een vriend een demonstratie gehad hoe je het moest maken. Zijn buurvrouw op het tuinhuisjescomplex was Surinaamse. Speciaal voor G. diverse links/demonstraties van Roti. Eerst bekeken filmpje van Rotiplaten leek me heel erg ingewikkeld. Zag rauwe erwten waar je iets mee moest doen en klikte het meteen weg. Maar heb toch, via een channel waar ik op geabonneerd ben, nog eens goed de instructie bekeken en eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Handig als je vooraf, niet op de dag dat je trek hebt in Roti en het dan moet maken, een flink aantal maakt en invriest. Denk dat de Rotiplaten, gevuld met het erwtenmengsel (dal) of aardappelmengsel (met kruiden) toch wel veel lekkerder en authentieker smaakt.

Anyway. Ik ga de makkelijke versie toch vermelden (het zijn dan eigenlijk chapati's en niet rotiplaten).

Snel en makkelijk
Authentiek
  • Henry's roti platen goede instructie, en wat erwten betreft. 's avond weken, volgende dag koken en blenden en je vulling is klaar.
  • BasicKitchen ook een fantastische demonstratie, sowieso een channel met goede Surinaamse recepten.
Kip/Kerrie/Aardappelen/Kouseband
Beschreven recepten

Later nog een update. Rotiplaten met aardappelvulling. En ik ga wat meer Surinaamse recepten posten, zoals Pom, Bara's, Telo etc.